Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Stuterikatastrofen ! Eriksson

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2010-01-13 01:40:44 Edited(3): 2010-01-13 01:54:54

Became a member: 
Forum posts:
Snälla, fixa till det och balansera upp det på något sätt. Går det inte, så sänk priset på de svenska i varje fall. (vem köper ens från Tyksland, varför finns det med längre? ) Tycker synd åt alla småstall som ska betala vad de kanske drar in på en etapp, för något som bara är totalt lotto. Spelet ska väl gynna långsiktigt tänk ?

Det är ju alldeles totalt åt helsike för mycket slumpen som verkar styra, och det blir mer och mer irriterande med så många nya stall. 3 grundfel av det:

- Somliga drar 2-3 hästar högst, får 1 kanon med över 12 på de blå som tränar över 0.300 på 2-3 värden. Kan va nå´t litet rookiestall som spelat i 3 minuter och ändå kan få en häst som är värd miljoner !!!

- Ett annat stall drar 5 skithästar och får dras med dom i 2 veckor, och därmed så är det bara att vänta 10-12 veckor på att nästa etapp drar igång. Än en gång, det lilla rookiestallet... tycker nog det är jätteskoj NOT !

- Eller så har vi det seriösa stallet , som jobbar hårt i 1 etapp, drar in 1.5 millar plus, och bränner miljonerna på 3-4 unghästar och får skit

Allt detta uppmuntrar ju bara till FUSK !
Rookiestall startar SÅ KLART om stallen eller gör ett nytt.
Gamla stall frestas att starta lufftstall för att åtminstone bli av med sina skithästar och kunna dra nya. Allt för att få lite nöje av etappen, vem vill vänta 10 veckor?!?

Jag gnäller inte alltför mycket för jag går runt, men jag tycker verkligen det är grymt trist och irriterande att bara få skit från svenska, utan att kunna göra ett dyft åt det.

Mitt förslag är att skötarna eller tränarna också får nå´n slags funktion som "hästkunniga" för auktionen. Bra såna och du minskar risken att få totalt skräp. Slumpen att få en kanon kan vara kvar, men snälla...låt mig kunna påverka så jag slipper dra kusar med 5 på de blå 50% av gångerna!!!
men det finns säkert bättre förslag...Någon ?
Reply
B_Good Posted: 2010-01-13 02:33:30

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Håller med, anser att stuteriet bör förstöras för att göra aveln viktigare/roligare/meningsfullare.
Reply
Soberano Posted: 2010-01-13 09:39:41 Answer to: "Snälla, fixa till det och balansera upp det på något s&aum"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100

- Somliga drar 2-3 hästar högst, får 1 kanon med över 12 på de blå som tränar över 0.300 på 2-3 värden. Kan va nå´t litet rookiestall som spelat i 3 minuter och ändå kan få en häst som är värd miljoner !!!

Nisse Enqvist på Zonen med andra ord

Nej men allvarligt så bör det finnas ngt sätt att minska slumpfaktorn litegrann, ganska mycket. Återkommer med ngt konkret förslag.
Reply
B_Good Posted: 2010-01-13 14:54:20 Edited(1): 2010-01-13 15:01:06

Okej snabbt o ogenomtänkt förslag..

Man väljer en investeringsnivå man betalar veckovis för unghästsatsning/scouting (typ som i Hattrick) o ju högre summa ju större chans att dra nåt bra?

Fördelen är att det blir mindre chansartat o man får bättre värde på sina pengar men nackdelen är väl att det kanske blir statiskt o det blir svårare att ha tur från början..

Hängde med?

Stall A investerar 30000 i veckan i etapp dvs 14 vecklor dvs total investering 4,2millar. Stall B är nystartat o slänger in 50000 i veckan 3veckor dvs investering 150000 Stall A:s investering gör att han drar ur fetaste poolen typ 50% att få nåt bra, 40% till nåt Ok o 10% till nåt kasst. Stall B:s investering ger dragning i sämsta poolen Typ 10% till nåt bra, 40% till nåt Ok o 50% till nåt kasst..

Sen kan man sätta en maxinvestering per vecka..

Elelr helt enkelt skippa stuteriet överhuvudtaget o lägga krutet på aveln
Reply
ddmannen Posted: 2010-01-13 16:51:29 Answer to: "Okej snabbt o ogenomtänkt förslag.. Man väljer en investe"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Jag vill ha en kraftig begränsning på stuteriet, exempelvis 1 häst per stall och etapp eller att det bara finns 200 hästar från varje lands stuteri och varje stall får max drar en häst från varje lands stuteri per etapp.

Andledning till att jag inte vill stänga helt är att jag vill att det ska kunna komma in nya stammar i spelet. Men samtidigt känns det önskvärt att det är aveln som dominerar
Reply
Posted: 2010-01-13 17:34:08 Answer to: "Jag vill ha en kraftig begränsning på stuteriet, exempelvis 1 h"

Became a member: 
Forum posts:
Du vill alltså inte se spelet vi sönderavlat a Lá verklighet?
Personligen hade jag tyckt om det.
Reply
Posted: 2010-01-13 17:49:48 Edited(1): 2010-01-13 17:50:02

Became a member: 
Forum posts:
egentligen spelar det ju ingen roll om det är på stuteriet eller på aveln man får hästarna.

min gissning är att det borde vara samma funktion, som styrs med siffror: ett random-nummer som skapas med en minimumsiffra och en maxsiffra, ser tex ut så här: rand (1,9). alla hästar som dras med den funktionen får mellan 1 - 9 på den specifika egenskapen. siffrorna kan justeras hur som helst. rimligtvis borde admin kunna fixa det genom att ändra siffrorna i parentesen.

det är min gissning men eriksson har ju gjort koden, så jag kan ha fel.
Reply
B_Good Posted: 2010-01-13 18:11:37

Nu kanske det glider offtopic men jag hade gärna sett större variation oxå.. Typ fler värden.

Hovar: Högt värde betyder att hästen tål att gå barfota oftare än var 10dag, lågt innebär mer sällan än 10dar..
Resvana Lågt innebär att man nog får starta hemma oftare

Alternativt "Fördelar/Nackdelar"Tex

Halshäst Funkar inte så bra vid taskigt väder
Skadedrabbad Drar helt enkelt på sig skador enklare
Reply
Posted: 2010-01-13 18:23:46 Edited(2): 2010-01-13 18:24:43

Became a member: 
Forum posts:
Problemet med till exempel hals eller skaebenägenhet B_Good är om det blir detsamma som med T/V-siffrorna, att vi ju aldrig säkert vet om det verkligen är de som spelat in. Vi ser aldrig, som IRL, att en häst springer och slirar till exempel för banan är skit för hästen.

Måste finnas ett tydligare samband i ett spel. Hovarna skulle definitivt funka.Bra idé !

Hattrick tanken har slagit mig med, men som du säger. Den blir så statisk. För trist i ett travspel.
En liten Enqvist-chans måste ändå finnas kvar, eller ?

Å andra sidan, helst skulle jag se att alla stall har 2 platser till, endast för föl/1-åringar, och att alla föl började på 0 på de blåa, och 10 på galoppen, och sedan var det bara träningssiffrorna som skiljde, och så är det upp till var och en att välja att träna upp dem som man vill, och träna ner galoppen så mycket man tycker det är värt det. Tror det skulle vara kul
Reply
Lederkorpen Posted: 2010-01-14 15:21:16

Became a member: 2009-12-20
Forum posts: 79
Kul att läsa era åsikter och erfarenheter.

Ang. det som händer "IRL" så har det alltid
och kommer alltid att inträffa att små okända
stall dyker upp med en riktig kanon. Om det
är slumpen, tur eller ödet.....vem vet!?
Så den funtionen kan väl vara kvar, men enbart
i begränsad omfattning.

Men alla kan inte få såna kanoner i sitt ägo. Har man
mycket pengar så kan man förvisso köpa in en ny
Varenne eller "Kanibal". Men då kostar det!
Men blir själva kärnan i spelet så kul då, när man bara
köper in en färdig produkt för att dra in pengar?
Visst, det är OK det också, men mig tilltalar det inte!

Det roliga med spelet är att man får en chans att
utveckla det material man har i sin träning.
Misslyckas man så lär man sig alltid något av detta.
Förr eller senare kanske kanonen dyker upp i mitt
stall också (håll drömmen vid liv)!?

Trav-världen "IRL" är ingen dans på rosor. Man täljer inte
guld med kniv. Det är en tuff värld som kräver uthållighet
och hårt arbete. Finns inga genvägar till framgång!
Tycker travspelet ska avspegla denna verklighet!

Går det åt skogen för en "IRL"-tränare så kan det vara
tack och adjö för gott.
I trav-spelet kan man alltid komma tillbaka med 2 fräscha
millar efter några veckor!

Mvh
Reply
Posted: 2010-01-15 21:31:29

Became a member: 
Forum posts:
vad tror ni om det här:

avelshingstarna listas på slump varje gång man kommer till avelshingst-sidan. man ser tex 30 hästar som inte rankats på något sätt. man väljer sen själv hur man vill sortera: pengar, fölmedel etc.

eller bör det fara en betalfunktion som man gör med fiktiva stallpengar? man betalar för en "förstasidesannons", dvs den sida som visas när man klickar på länken för att komma till "avelshingstar"?
Reply
spanarn Posted: 2010-01-16 00:00:42 Answer to: "vad tror ni om det här: avelshingstarna listas på slump varje"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

eller bör det fara en betalfunktion som man gör med fiktiva stallpengar? man betalar för en "förstasidesannons", dvs den sida som visas när man klickar på länken för att komma till "avelshingstar"?

Så är det nu, man betalar 5.000 travspelspengar för att få med sin hingst på listan.
Reply
Posted: 2010-01-17 19:13:30 Answer to: "eller bör det fara en betalfunktion som man gör med fiktiv"

Became a member: 
Forum posts:
aha. ok.
Reply
Posted: 2010-01-19 16:16:50

Became a member: 
Forum posts:
Vad sägs om att utfärda en licens till stall som varit verksamma en viss tid. En licens som krävs för att få starta sina hästar i vissa lopp. Det borde minska antalet små och oseriösa stall som startas bara för att prova lyckan i stuteri-lottot.

Ex:
Licens A till stall som varit verksamma en hel etapp. Den krävs för att kunna få starta sina hästar i v75-loppen.

Licens B efter 4 etapper, som krävs för att få starta i Travzonen Open och Grand league loppen.
Reply
Limpicus Posted: 2010-01-19 22:36:59 Answer to: "Vad sägs om att utfärda en licens till stall som varit verksamma "

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
dom stall som regelbundet startar hästar på v75 under 1:a etappen är bara att gratulera..
Reply
Posted: 2010-01-20 10:24:56 Answer to: "dom stall som regelbundet startar hästar på v75 under 1:a etappe"

Became a member: 
Forum posts:
Stämmer, min tidsuppfattning är alldeles för dålig för att kunna ge bra exempel.
En annan variant skulle kunna vara att man måste ha en licens för att kunna starta sina hästar utomlands. Med undantag för årgångsloppen.
Reply
hogan Posted: 2010-01-20 10:42:49

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag avlade 3 st denna etapp, alla debutvann...Soberano vet vem avelshingsten var.......sen köpte jag några från stuteriet....4 första bara skit....den femte är bara ett år nu men verkar träna bra....Håller med Perra fullständigt...Jävla LOTTO!!

Mycket roligare med avel, men dessa kanske inte ser så roliga ut först...men vissa har åtminstone skalle ändå och värdena tar lite tid, men desto roligare....fast man har ju inte en chans mot alla som lyckas dra en färdigpackad o klar kanon från stuteriet, som snor alla pengar i början på etappen....typ alfaloppen....breeders.....kriteriet, dessa tar ju fram värdena snabbare eller har redan 4.0-5.0 när de föds....såg en häromdagen som redan har 6.2 i medelvärde så tidigt.

Heja Perra, stäng stuteriet eller gör så det blir en begränsning av ngt slag....det haglar ju in bra ideer alá B_Good , Nyckel mm

Man kan ju utveckla aveln så mycket mer, så man hittar bra linjer mm....bra mycket roligare än att behöva sitta med skit från stuteriet ingen vill köpa i 14 dagar, sen är man off hela jävla etappen ju.
Reply
hogan Posted: 2010-01-20 10:53:31

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Sen snälla Admin....inför 12-15 boxar någon gång please, där kan man ju åtminstone lägga skiten man får från stuteriet tills man kan pensionera dom....stackars dom som har bara har bra hästar i stallet typ äldre än 3...ska man då sälja av 3-5 st för att kunna konkurera med 3 åringarna, det är ju dom som måste komma o bli nya avelskungar ju till slut, hur man än vrider o vänder påt....så lätt annars att man rör till i stallet och gör små misstag, sen kan man lika bra starta om annars hela tiden, alltså med unghästar....och det är ju det man fram ammar som någon sa...fusket....dessa 20 minuters stall som bara står överallt, och letar kanoner från stuteriet.....bort från sånt.
Reply
Posted: 2010-01-22 18:04:21

Became a member: 
Forum posts:
erik adielsson sa den bästa ideen jag hört på länge på tv precis! den hade gjort sig helt suveränt som travspelsinslag också!

dom bästa kuskarna sitter upp (lottas?) på dom bästa hästarna/klass och kör en helt egen v75 runda! SÅ koras v75-mästaren!

bort med alla irl-kuskar, in med egna stallkuskar! den ideen är ju helt suverän!
Reply
[ 1 ]